tiistai 22. tammikuuta 2013

Kaikki ei ollut niin auvoista, hämmentävät TV sarjat Suomen ja Ruotsin 600 vuodesta


 
10 osaisten   TV 1:n  sarjojen   otsikot ”Suomi on  ruotsalainen”  ja ”Kuninkaittemme  jäljillä” ovat hämmentäviä.  Me  suomalaiset emme  todellakaan ole pyytäneet  Ruotsia tuomaan tänne  valtaansa ja uskontoaan se tuotiin meille vahvemman oikeudella.

 Miksi  YLE käyttää  sanamuotoa  kuninkaamme, eikö  otsikoiksi olisi ollut  sopivampi neutraali  ilmaisu   ”Ruotsin vallan aika”.   ja sarjan viimeinen osa olisi voinut ollut ”Ruotsin vallan perintö”  Tällaiset  asenteiltaan neutraalit otsikot  tyydyttäisivät varmaan  koko kansaa eikä vain ruotsalaismielistä  vähemmistöä.

 Se tietysti tulee myöntää että 600 vuotta jättää jälkensä  yhteiskuntarakenteeseen  ja moniin tapoihin, vaikkapa jouluinen  kinkun syöntimme lienee tullut viikinkien ”dricka jul”  juhlasta jolloin juhlittiin pimeintä vuodenaikaa.  Jul / joulu, ehkä auringon kehrästä ”hjul” joka taas pian alkaa nousta ylöspäin ja samalla oluen juonnin ohella uhrattiin sika tulevan vuoden sadon varmistamiseksi. Tai vaikka hernekeiton syöminen torstaisin  sekin  Ruotsin armeijan perua jo keskiajalta  jolloin perjantai oli paastopäivä ja sitä ennen piti syödä tavallista tukevammin  jne...     

 Vaikka Ruotsin  yhteiskuntarakenteet  ja kulttuuri ovat lähempänä  Suomea kuin Tanskaa  tai  Norjaa,  jotka sentään puhuvat sen läheistä sukukieltä, niin me olemme kuitenkin  siitäkin huolimatta suomalaisia  joita tuo otsikointi  loukkaa jo sen takia että meidät isomman, vahvemman oikeudella aikoinaan  liiitettiin  Ruotsiin.

 Jokainen tietysti  myöntää,  että Ruotsin kuninkaat olivat   meidän jokaisen kuninkaita  halusimmepa sitä tai ei.  Mutta  miksi ja mitä varten todellakin  Yle on päätynyt   tällaisiin otsikoihin, pitäisihän sen jo lain perusteella  toimia mahdollisimman puolueettomasti.

 En  tarkoita sitä,  että Ruotsin vallan aika oli  kokonaisuudessaan negatiivista,  olivathan suomalaiset ositttain  tasavertaisia  emämaan asukkaiden kanssa. Olihan meillä  mm oikeus lähettää  kansanedustajia Tukholman  valtiopäiville kuten  täysivaltaisella valtakunnan osalle  kuuluu. Mutta tavallista  suomalaista,  suomea puhuvaa kansaa  Ruotsin valtaeliitti piti  sopivana  lähinnä vain palvelus-  tai  sotaväeksi ruotsalaisten komennossa.   Suomea  pidettiin  käytännössä   vähempiarvoisena takamaana, jonka tärkein  tarkoitus  lienee  ollut  tuottaa  jatkuviin sotaseikkailuihin veroja ja sotamiehiä.   

 Suomen vähäistä arvostusta   osoittaa  mm  se, että  kun  vuonna 1364  saimme  oikeuden  päästä  kuninkaan vaaliin valitsemaan  kuningasta  koska meitä pidettiin uskollisina alamaisina, niin jo  muutaman vuoden kulttua Ruotsin kuningas Albert Mecklenburgilainen haluaa jo  myydä  rahapulassa  maamme  Saksalaiselle ritarikunnalle.  Vaikka tuo kauppa ei toteutunut kun Ruotsin rikkain mies Bo Jaaninpoika Grip osti Suomen, se osoittaa että Suomea ja suomalaisia ei tosisasiassa kuitenkaan pidetty täysin tasavertaisena  valtakunnnan osana.

 Suomalaisen kulttuurin  ja suomalaisten aliarviointia  on myös se, että Ruotsin vallan aikana Suomen alueella  ei koulutusta voinut saada muulla kuin ruotsin ja latinan kielellä, jopa suomalainen nimi piti muuttaa ruotsinkieliseksi  virkoja ei  muuten voinut saada. Tämäkin osoittaa  että  Ruosin vallan aika ei ollut mitään auvoista yhteiseloa  tasavertaisten  kansojen kesken. Se tarkoitti sitä että Ruotsissa ei uskottu suomalaisten  kykyyn luoda korkeampaa kulttuuria. Jos Ruotsin vallan aika olisi saanut jatkua pidempään olisi suomen kieli  varmaan  vähitellen  hävinnyt.

 Ajattelu, että että suomalaiset eivät pysty luomaan korkeampaa sivisitystä   huipentui  lopulta  Ruotsin vallan ajan jälkeen  vuonna  1921  perustettuun  Ruotsin  valtion rotuhygienian laitokseen jonka   mukaan suomalaisten geeniperimä oli  niin heikkoa, että ruotsalaisten tulee välttää avioitumista näiden kanssa. Tämä kehoitus esiintyi Ruotsin koulukirjoissa 1950-luvulle asti. Tuossa laitoksessa kirjoitetun kirjan oppeja  vietiin Saksaan jossa niitä jalostetttin  vielä hieman pidemmälle.   -On häpeällistä että Ruotsi haluaa vaieta tästä historiansa pimeästä aukosta.

 Samaa herrakansa- ajattelua osoitti  jo metsäsuomalaisten heikko  kohtelu. Näin vaikka ainakin herttua Kaarle 1X kutsui suomalaisia asuttamaan  Värmlannin metsiä   Vainot alkoivat  kaskeamiskiellosta vuonna 1638.   Seuraavana vuonna kruunu määräsi vangittavaksi  kaikki  metsissä  ilman lupakirjaa asuvat  suomalaiset.  Vuonna 1641 metsäsuomalaisia vangittiin suurin  joukoin ja kuljetettiin Ruotsin Amerikan siirtokuntaan Uuteen Ruotsiin.

 Suomalaisten vainoaminen huipentui vuoteen 1646  jolloin  annettiin julistus, että  jokaiselta metsäsuomalaiselta  on poltettava  talot  ja hän on henkipatto, jonka jokaisella ruotsalaisella on oikeus tappaa.   

Suomenkielisten kirjojenkin lukeminen johti joissakin tapauksissa vankeustuomioihin vielä 1700 luvulla.
Ainakin vielä 1950-luvulla Norbottenin  läänin suomalaiskunnissa  suomenkielen  (meän kielen) puhumisesta välitunnilla sai jälki-istuntoa.   Koko kouluopetus oli ruotsinkielistä vaikka suurin osa  luokan oppilaista oli usein  suomenkielisiä!  (esim Pajalan kunnan asukkaista oli 90 % suomalaisia  satakunta vuotta sitten.)  – Kohtelu on todella outoa  sillä kyseessä   eivät olleet edes maahanmuuttajat  olivathan suomalaiset  muuttaneet sinne ennen  ruotsalaisia.
Norbottenin läänin asukkaista oli muutaman vuoden takaisessa tilastossa 28% suomen- ja meänkielisiä ja Haaparannan kaupungissa ylipuolet väestöstä oli suomenkielisiä. Eikä Haaparannan lapsetkaan saa käydä suomenkielistä koulua! Tässä pitäisi olla purtavaa tasa-arvoisuutta toitottavalla Ruotsille
 
Melkoista syrjintää ja ihmisoikeuksien loukkauksia saivat kokea myös Norjan puolelle siirtyneet metsäsuomalaiset.  Siellä syrjinnän ohella  kiellettiin  metsäsuomalaisilta  suomenkieliset  etunimet ja sukunimet.  Näin tapahtui ainakin vielä 1949 kun Heiki Kulblikin etunimeä ei hyväksytty  kasteessa vaan Heikistä tehtiin virallisesti Henrik. (tästä oli äskettäin  ohjelma Ylen femmassa).Tätä ei tulisi tehdä kenellekään  onhan se selvää minuuden riistoa.
 Jos Ylen  näistä ohjelmista ja niiden sisällöstä  päättäneet olisivat  vaivautuneet  ajattelemaan vaikka pelkästään metsäsuomalasten  huonoa kohtelua, (josta löytyy todella paljon lähteitä)  Niin  pelkästään jo näistä  näkökulmista  olisi aivan mahdotonta  otsikoida nuo sarjat kuten  ne on otsikoitu. 

 Historian todellisuus - toisin  kuin esitetyt  osatotuudet  ja vaikeneminen vaikeista asioista -  osoittaa mikä oli suomalaisten  todellinen  asema  Ruotsin valtakunnassa  se oli toimia lähinnä ruotsalaisen herrakansan palvelusväkenä. Meitä kyllä useimmiten kohdeltiin hyvin, kunhan vain tyydyimme tuohon osaamme.  miksei  TV sarjassa tämä tosisasia juuri tullut esiin????????????

 Suomalaisuuden  kannalta olikin ”onni”   päästä  vuonna 1809  autonomiseksi  osaksi  Venäjän valtakuntaa   koska se suosi suomen kieltä jotta yhteydet Ruotsiin vähitellen  heikkenisivät.   Venäjään liittämisessä oli  avustamassa  Suomen puolelta tulleita  Ruotsin upseereita joita   osittain elähdytti myös Suomen itsenäisyys  tai autonomia-ajatukset. Näitä ajatuksia oli osalla  vuoden 1788  Anjalan  liiton  kapinallisia.  Suomalaisuus  alkoi vähitellen  kansallisuutena syntyä, mitä avitti myös ruotsalaisten ylimieliset meitä väheksyvät  asenteet.

 
-Tässä esitetyllä  ei todellakaan ole tarkoitus loukata Ruotsia, ruotsalaisia ja maamme ruotsinkielisiä, eikä vainota ruotsinkieltä.  Mutta  ihmisyyden näkökulmasta  kellään  ei tule olla  oikeutta  vaieta näistä  historian  kipupisteistä,  vaikka ne eivät olekaan ainutlaatuisia koko maailman mittakaavassa.  Historiasta pitäisi oppia, mutta se ei onnistu vaikenemalla.   

 

 
PS  Suomalaisten huonoa kohtelua ja syrjintää voi selittää  laajemmasta näkökulmasta sillä se on yleismaailmallinen ilmiö.  Tätä osoittaa mm 1922 Upsalaan perustettu  Ruotsin  valtion  rotubiologian laitos .  Se jatkoi toimintaansa vuoteen 1958 asti. Se  julkaisi vuonna 1927  kirjan  ”Svensk raskunskap” . Myös tavallisiin koulukirjoihin  tuli  sen  keskeistä sisältöä. Näitä kirjoja oli  käytössä kouluissa vielä 1950-luvulla.

Kirjan mukaan  germaanit olivat kyvykkäintä rotua, ja mm suomalaiset, saamelaiset  ja mongolit alempiarvoisia rotuja, jotka eivät kyenneet luomaan todellista korkeakulttuuria.  Suvun jatkaminen tälläisten alempien rotujen kanssa heikentää   ylempiä rotuja. Se aiheuttaa mm persoonallisuushäiriöitä, perinöllisiä sairauksia  sekä heikentää muutenkin henkistä ja fyysistä  suorituskykyä.

 Kirjassa suositeltiin myös alempien rotujen sterilointia, ja erityisesti mustalaisia ja saamelaisia sterilointiin  Ruotsissa.  Myös ruotsalaisia sosiaalisesti syrjäyneitä ihmisiä, mm.  irtolaisia, mielisairaita, ja suurien  köyhien lapsiperheiden äitejä pakkosteriloitiin tuhansittain.

 Nämä asenteet näkyivät myös lehdistössä, eräässä lehdessä  olikin  1920-luvulla otsikkona  ”Mongolens vinst”,  Mongolin voitto  sen kertoessa Paavo Nurmen olympiavoitosta.

 
Hakusanat: ”Rotubiologian laitos”  ja ”Svensk raskunskap”

 Eva F. Dahlgren,  ”Farfar var rasbiolog” (2002)

 
Koska Ruotsi ei ollut sodassa  hävinneellä puolella, sehän oli sodan aikana puoleeton maa,  tämä natsiaatteen kaltainen toiminta sai jatkua  pidempään.

 Mutta herrakansa asenteet  näkyvät vielä Ruotsin   2000 -luvun koulukirjoissakin.  Suomalaisista kerrotaan harvoin  ja lähes aina jotai negatiivista:  vähäsanaisia,  hieman yksinkertaisia, väkivaltaisia, käyttävät huumaavia aineita,    lintsaavat koulusta, huono koulutus ...   saamelaisista on   tätäkin synkempää luettavaa.

 
hakusana : "Suomi kuva  Ruotsissa ja Ruotsi kuva Suomessa", Taalainmaan yliopiston  lehtori  Antti Kiiskilän  julkaisema tutkimus   missä selvitetään  Ruotsin yläasteen ja lukion kirjojen Suomi kuvaa 2000-luvulla

 Samankaltaisia asenteita  näkyy yleensäkin  ulkomaalaistaustaisten syrjinnässä mm työelämässa ja koulutuksesssa. Tästä löytyy suuri määrä ruotsalaisia tutkimuksia: mm hakusana  ” Vad är en riktig svensk?” Ja siinä lehti Helsinborgs Dagblad 5.6.2009.

 Vähemmistöjen huonossa kohtelussa  on kyseessä usein  pelko erilaisuutta kohtaan, työttömyys  samalla kun maahanmuuttajia tulee yhä lisää kilpailemaan työpaikoista sekä halu säilyttää oma maa lähinnä kansallisvaltiona. Tämä kaikki  aiheuttaa joko tietoista tai alitajuntaista syrjntää ja vihaa  mikä on on syynä mm rasismiin.  Rasismi on ollut ja on edelleen syvää  Ruotsissa,  ainakin pinnan alla  vaikka se kuinka toitottaa  globaalia vastuutaan ja  maahanmuuttoystävällisyyttään.

 Tätä osoittaa jo sekin että vain tuhatkunta suomalaista peruskoululaista saa  koko opetuksensa koulussa suomen kielellä, vaikka suomenkielisiä on  maassa noin  500 - 600 000  kun taas Suomessa suurin osa ruotsinkielisistä lapsista saa opetuksen ruotsinkielellä peruskoulusta yliopistoon asti.

 Suomi on ollut osa Ruotsia 600 vuotta,   joten siksi meillä tulisi olla eri oikeuksia kuin muilla maahanmuuttajilla. Kaikilla suomalaislapsilla tulisikin olla oikeus  omakieliseen opetukseen  yhteiskunnan kustannuksella  kuten ruotsinkielisilllä Suomessa.  -Jos tämä ei toteudu Ruotsissa  Suomi  voisi vastatoimena saattaa vähitellen ruotsinkielisten aseman yhtä huonoksi kuin suomalaisten Ruotsissa. 

 Tällaista  vahingon kiertämismentaliteettia en  oikein hyväksy, mutta  Ruotsin valtion tulisi kyllä ymmärtää tarjota kaikille Ruotsissa asuville suomalaislapsille mahdollisuus ilmaiseen suomenkieliseen opetukseen. Sen on kyllä velkaa  sen se jo senkin takia,  että se on  satojen vuosien aikana vuodattanut sodissa suhteellisesti paljon enemmän suomalaisverta kuin omaansa.   Ilman  suomalaisia  ruotsalaisten itsetunnolle niin tärkeä  suurvalta-aikakin olisi  jäänyt  todennäköisesti vain haaveeksi.

 Suomalaisten yliedustus  Ruotsin armeijassa sopii  hyvin  mietittäväksi  näiden Ruotsin vallan hyvyyttä ylistävien sarjojen yhteydessä.  Kyllähän isäntä voi aina kohdella hyvin palvelusväkeään  kunhan nämä vain tietävät paikkansa. Ruotsalaisilla oli tapana asanoa, että suomalaiset ovat hyviä sotilaita - esim. Hakkapeliitat saivat peloittavan  maineen Saksassa  - Mutta heistä ei ole toisten käskijöiksi, siihen tarvitaan ruotsalaisia.   Tuo sama ajattelutapa  pätee edelleenkin kuten tuo  2000- luvun koulukirjatutkimuskin osoittaa.

 Vaikka suuria ongelmia  on edelleen  suomalaisten kohtelussa Ruotsissa, ja vaikka meneillään olevat TV sarjat yhteisestä menneisyydestä maalailevat epärealistisen auvoista kuvaa  suomalaisisten tasavertaisesta asemasta ruotsalaisten kanssa. Meidän tulee kuitenkin  pyrkiä lisäämään yhteistyötä Ruotsin ja muidenkin pohjoismaiden kanssa.   Nykyisessä erittäin  epävakaassa  tilanteessa niin EU:ssa kuin koko maailmassakin  meillä  liene  muuta  järkevää vaihtoehtoa. 

 
Tässä on hyvä muistaa,   että pohjoismaisen hyvinvointiyhteiskunnan , joka nyt on jo hieman rapautumassa,   syntymisestä  on paljolti  kiittäminen Ruotsia.  Sen ituja saimme nähdä jo Ruotsin vallan aikana mm  koko maailmankin  mittakaavassa  erittäin   perusteellisen valtiokoneiston kehittämisessä  tavoitteena koko yhteiskunnan hyvä.  Vaikka  käytäntö ei  aina ollut aivan noin auvoista, periaatteet yhteiskunnan suunnitelmallisesta rakentamisesta ja  järjestämisestä olivat kestäviä.   –Puolustakaamme ja kehittäkäämme yhdessä  tätä pohjoismaiden parasta saavutusta koko maailmassa..

 
 
PS 11.2.13         Metsäsuomalaisten todella huonoa kohtelua suoranaista etnistä  puhdistusta osoittaa  tässä esitettyjen lisäksi suuri joukko lähteitä  kun vain viitsii  uhrata hieman aikaa surfailuun.   Pahinta   metsäsuomalaisten kohtelussa on se, että suuri osa heistä oli  tullut  Ruotsin länsiosiin  Ruotsin  johtomiesten  sinne kutsumina.

 Kun Ruotsi valtasi Tanskalta   Skånen  ja länsirannikon Ruotsin kuningas määräsi   alueen asukkaita opetteleman ruotsin kieltä kuolemanrangaistuksen uhalla. –Olen kadottanut lähteet mutta totta sekin lienee.

 Metsäsuomalaisten etninen puhdistus johtui  ilmeisesti siitä että Ruotsin länsiosat haluttiin pitää ruotsalaisina.  Pelättiin ilmeisesti suomalaisten suuria lapsikatraita.  Mutta sen keinot vain olivat karmaisevia, kuten tuohon aikaan usein muissakin maissa.  

 Mutta maan itäosissa Suomessa  Suomen kieltä siedettiin paremmin  koska se oli alueen suuren enemmistön kieli, mutta kaikki koulut olivat ruotsin kielisiä ja virkakielikin oli ruotsi. Tässä oli tietysti tavoitteena  Suomen vähittäinen ruotsalaistaminen.  –Miten yleensäkään kukaan voi nähdä Ruotsiin kuulumisessa jotain hyvää jos  näkökulmaksi otetaan suomalaisuuden säilymiminen, minkä pitäisi olla keskeinen näkökulma näissäkin sarjoissa.

 Ei 600 vuotta ollut mikään huono asia jos unohdetaan  pois Suomen kulttuuri, mutta miten sen voi unohtaa. –”Ruotsalaisia emme ole, venäläisiksi emme halua tulla, olkaamme siis suomalaisia.”

 On todellakin vaikeaa  ymmärtää, että ”Suomi on ruotsalainen”  sarjan osassa 5/10  sanottiin lainusmerkeissä  ”suomen kieltä ei sorrettu vaan se oli kieli kielien joukossa.”

Miten Yle  kehtaa esittää ohjelmassaan tuollaisen valheen !     -Kummassakaan sarjassa ei puhuttu  lainkaan metsäsuomalaista. Miksi historiaa voi vääristellä/kaunistella tällä tavalla?!

 Silti minä ymmärrän  ruotsalaisten huolen  maan läntisen osan pitämisestä ruotsalaisena. Sen voisi kyllä inhimillisemmin hoitaa rajoittamalla maahanmuuttoa, mutta eiväthän ruotsalaiset osaa sitä vielä nykyänkään.  Tulevat varmasti vielä joskus sitä katumaan. 

 Mutta ruotsalaisia voi ymmärtää siitäkin näkökulmasta, että maata on kallista ja hankalaa hallita kahdella eri kielellä ja kulttuurilla, juuri siksi vuosisatojen aikana suuri osa valtioiden rajoista on muodostunut kansakuntien asuma-alueiden mukaan.

Suomalaisia voitiin Ruotsin vallan aikana kohdella  hyvin  mutta se edellytti   ruotsinkielen valta-aseman hyväksymistä ja vähittäistä luopumista suomen kielestä. Tässä on syy  miksi samassa valtakunnassa  ei oikein menesty kaksi tai useampaa kansaa koska niistä suurin haluaa taivutella pienemmät  omaan elintapaansa ja kielensä.

 Jokaisen vähemmistökansan joka  on  haluaa säilyttää kultttuurinsa tulee pyrkiä itsenäisyyteen tai ainakin autonomiaan  Ahvenanmaan  tapaan.   
 
 Kansamme  ei  suomalaisina olisi voinut  löytää  onneaan  Ruotsissa , vaan se olisi  mitä ilmeisimmin merkinnyt suomen kielen vähittäistä näivettymistä. Ruotsalaistamisen keinoina lievemmästä päästä oli jälki-istunto  suomenkielen puhumisesta välitunnilla.
 
Täytyy muistaa, että suomalaisetkin ovat aikoinaan yrittäneet hävittää saamen kielen maastamme  tai  vaikka suomalaisuuspiirien melkoinen into nykyäänkin saada ruotsinkieli häviämään Suomesta. Näin koska kansallisvaltiot  yleensä kaikkialla ja pyrkivät   eroon vähemmistökulttuureista.
 
Jokaisella maalla on oikeus omaan kansalliseen kotiin ja kulttuuriin. Maassa maan tavalla, jotta säilytettäisiin  oma kulttuuri, jos maahanmuutto on runsasta,  ei siitä näkökulmasta   todellakaan ole mitään rasismia. Mutta metsäsuomalaisten karmaiseva kohtelu kyllä oli. Täytyykin ihmetetellä noiden kahden sarjan kovin suopeaa suhtautumista Ruotsin vallan aikaan.

 Metsäsuomalaisten kohtalona oli  ilmeisesti paljolti  myös  vallassaolijoiden ahneus  mikä sokaisi heidän silmänsä.  Piti saada metsiin lisää veronmaksajia kustantamaan suurvallan luomista.

 

 

 Ja seuraavassa lisää lähteitä  metsäsuomalaisista:

 
Matti Höökin esitelmä metsäsuomalaisista,  2005

Historiallinen katsaus 1500-1600-luvulla Keski-Ruotsin Taalainmaahan muuttaneiden suomalaisten elämään: Väinö Salmisen kuvaus metsäsuomalaisten elämästä. (Skandinavian suomalaiset, 1906, kirjassa Namsarai, SKS, 1999).

Kaskenhakkuu kiellettiin ja kaikki suomalaiset, jotka eivät ajoissa olleet ymmärtäneet hankkia uutismaalleen kuninkaallista vahvistuskirjaa, julistettiin oikeudettomiksi. Kuka tahansa sai polttaa heidän pirttinsä ja hävittää halmeet, jopa ottaa hengiltä itse uutisasukkaatkin. [Ruotsin] kuningas antoi useita tämänkin tapaisia käskykirjeitä:
"Jokainen suomalainen, joka ei tahdo oppia ruotsia - sekä olla hurskas ja lemmellinen ruotsalaisia kohtaan, hänen talonsa on poltettava, torpparikirjansa mitättömäksi tehtävä ja hän on oleva joka ruotsalaisille rauhattomaksi julistettu."
Eipä kumma, jos rauha suomalaismetsissä katosi. Kun suomalaisia tulen ja pyssyn avulla alettiin häätää, ryhtyivät he jäykkään vastarintaan. Tappelut, taistelut ja murhapoltot kävivät melkein jokapäiväisiksi. Tahdottiin keinoin millä tahansa saada suomalainen aines häviämään.

Taalainmaan metsissä siis 1600-luvun puolivälistä 1700-luvulle taisteltiin ruotsalaisten yrittäessä alueen etnistä puhdistusta. Suomalaiset kuitenkin puolustautuivat menestyksekkäästi puukoin ja luodikoin. Osa heistä pakeni Norjan puolelle ja jotkut Amerikkaan Delawareen. Suomalaisalueelle jääneet säilyttivät satoja vuosia suomalaisuutensa mäkisissä ja metsäisissä Taalainmaan metsissä.

Myöhemmin 1700-luvun loppupuolella osa metsäsuomalaisista joutui sydenpolttovelvollisuuden vuoksi käytännössä maaorjuuteen. Gottlund vetosi metsäsuomalaisten puolesta 1820-luvulla, minkä jälkeenkin ihmisoikeuksista piittaamattomat ruotsalaiset ruukit polttivat metsäsuomalaisten asumuksia, jos ne olivat "vuorityön tiellä". Suomalaisia myös ajettiin 1860-luvun nälkävuosina ulos asunnoistaan.

1888 syntynyt taalainmaalainen Dan Andersson kirjallisissa töissään kertoo esi-isistään kohdanneista vääryyksistä sekä kaipuustaan suomalaisalueelle. Hänen luonteessaan voidaan nähdä esi-isien savolaisia piirteitä. Etnisestä puhdistuksesta


 
Netti keskustelua:
 
"Nettisuomalainen"  13.5.2010 21:59

Porthan ja vainot Ruotsissa


Rautalapio näin: "Juu, nuo roots-jututhan kiinnostavat ihmisiä. Mutta ei se ketjun aloituksen kirjoittajan vainojuttuja tee se todemmiksi."

Henrik Gabriel Porthan muun muassa näin 1793 (Åbo Tidningar; Suomen kansalliskirjallisuus 5, s. 191): "Mutta jääköön jokaisen tasapuolisen kansalaisen harkittavaksi, oliko kohtuullista pakottaa heidät [Länsi-Norlannin suomalaiset] siihen [oppimaan ruotsia] väkivaltaisesti ja sellaisen rangaistuksen uhalla, että heidät muuten ajettaisiin kodista ja konnulta."

 

Nettisuomalainen  16.5.2010 08:51

Pakkoruotsituksen juuretFryksdalin käräjillä 1646 julistettiin: "Jokainen suomalainen, joka ei tahdo oppia ruotsia, käydä kirkossa, käräjillä ja kokouksissa ja kaikin tavoin olla kuuliainen ja tottelevainen pappisviranomaisille sekä hurskas ja lempeä ruotsalaisille, samaten kuin maan ja valtakunnan muut asukkaat, sen koti on poltettava, talonkirja tehtävä mitättömäksi ja hän on jokaisen ruotsalasen edessä henkipatto [lainsuojaton]."

Jos ei osannut ruotsia, kirkossakäynnissäkään ei ollut mitään mieltä. Ruotsin kielen osaamattomuudesta oli ankarat seuraamukset. Suomen kielestä piti luopua.

Porthan pakkoruotsituksesta: "Mutta käskeä häntä [suomalaista] luopumaan määrätyn ajan kuluessa entisestä kielestään ja ottamaan sijaan toinen, ei olisi yksistään tyranniutta, vaan osoittaisi ymmärtämättömyyttä ja ajattelemattomuutta." Tyrannius toteutui, kun "saatiin aikaan kuninkaallinen määräys, jonka mukaan heidät [suomalaiset] olisi vakavasti pakotettava oppimaan ruotsia". Pakkoruotsituksella on pitkät juuret.

Juha Pentikäinen (googlaten): Metsäsuomalaisten pitkä tie Savosta Delawareen.


 Kas näin Porthan kertoo 1793 sanktioista: "1641 olevassa kuninkaallisessa päätöksessä sanotaan: 'Sen tähden tahdomme määrätä, että Te annatte käskyn ja maaherrojen kanssa sovitte siitä, että nämä poltattavat heidän [suomalaisten] mökkinsä ja talonsa, joita he ovat pystyttäneet sinne tänne metsiin, kuten myös joko riistävät tai ottavat heiltä pois heidän viljansa, kun se tuleentunut on, taikka yhtä hyvin polttavat ne, niin että heidän täytyy ja on pakko elannon puutteessa lähteä metsistä.' "

Ensin suomalaiset houkuteltiin Ruotsiin kaskeamaan metsiä, sitten ruotsalaisia käskettiin ryöstämään tai "kaskeamaan" suomalaisten juuri tuleentunut vilja. Nämä ankaruudet ovat historiaa. Niistä tietäminen ei Suomen kielipolitiikkaa miksikään muuta. Se on selvää.

LUVATTA TOISTEN MAILLE?

Tapsa taitaa vääristellä tapansa mukaan, että asetuttiin "luvatta toisten maille". Taisi olla pieni joukko näitä "lösfinnar" muiden joukossa.

Svedjefallet (huuhta) i stora orörda skogsmarker gav upphov till en lättrörlig och mycket expansiv befolkning.
Savolaxarnas kolonisation av tidigare erämarker i Finland var snabb och omfattande på 1500-talet. När tillgången på outnyttjade områden minskade i Finland, började savolaxare söka sig över till den västra rikshalvans barrskogar. En bidragande orsak till flyttningsrörelsen var också de bördor och missförhållanden som befolkningen i Finland drabbades av genom Vasasönernas krigföring mot Polen och Ryssland. Man räknar med att bortemot 12.000 finnar i huvudsak från Savolax och norra Tavastland, många från Rautalampi, flyttade till Värmland, Dalarna, Hälsingland och södra Lappland från 1570 och fram till början av nästa sekel. Migrationen var delvis också en medveten kolonisationspolitik initierad av Karl IX.

Kronan var betjänt av kolonisationen eftersom den på sikt gav nya skattebetalare. Därför understöddes den genom betydande skattelättnader. Det som irriterade myndigheterna var "lösfinnarna", den icke bofasta befolkningen, bland annat förrymda soldater, som fanns bland svedjebefolkningen. De uppfattades som improduktiva parasiter men var i själva verket nödvändig arbetskraft inom svedjebruket och beskyddades därför i hög utsträckning av den bofasta befolkningen. Sedermera började centralregeringen också frukta att skogen skulle ta slut och ville därför reservera skogsresurserna för framställning av träkol till järnbruken. Därför förbjöds svedjandet i de nya skogsordningarna som gavs 1647 och 1664, ett förbud som i praktiken inte blev absolut

 

Readers can add here cases of hushed history. Here is a sad case of less known persecuted people of the past. All kind of ethnic persecution was regrettably usual in Europe. Today former Forest Finns have lost their original language and they are not persecuted any longer.

I was told at school about the Forest Finns briefly and without any mention of their persecution. My history textbook told only that they settled from Savonia, Finland to Western Sweden during the 16th and 17th centuries. Only after buying certain books I found out the historical persecution of the Forest Finns. Finnish TV seldom mentions the Forest Finns and very rarely their persecution - only this year I heard one TV mention of their persecution. This omission leaves most Finns unaware of this historical case.

http://en.wikipedia.org/wiki/Forest_Finns

Petrus Nordman wrote about the persecution of the Forest Finns in his dissertation of 1888. In modern times Matti Höök has studied their history. He has told the next case.

Finnish Peder Larsson (in Finnish Petri Laurinpoika) and his daughter-in-law sued on January 29, 1649 seven Swedes of killing one Finn and maiming another. Three Finns had been hunting elks, and they were attacked by seven Swedes in the night. In the court the Swedes claimed that they had the right to kill Finns. The court decision was that the Swedes were fined for killing, but the Finns got a bigger fine for poaching.

In 1639 Queen Christina gave an order to imprison all Finns if they did not have a permit to live. In 1646 every Finn who did not want to study Swedish was declared outlaw and his house should be burned by civil servants. The exact number of victims is not known.

Swedish authorities forbade Finns to read Finnish books. If they did so, they were imprisoned as late as 18th century. Their crime was to read books in a certain language.

Source book Väinö Wallin: Metsäsuomalaiset Ruotsissa ["the Forest Finns in Sweden"]. Helsinki, Otava, 1898
This book and the previous text is mentioned in the Finnish Wikipedia, but not in English one.

During Queen Christina's reign Finns demonstrated to oppose the ban of burn-clearing in the province of Tividen. Their leaders were imprisoned. Five demonstrators were executed, two of them in Stockholm.

Source Matti Höök's presentation in Helsinki on April 14, 2005.
 
 
 

Sekä Ruotsin hallitus että siirtokunnan johto-kunta näki parhaaksi keinoksi lähettää Delawareen Keski-Ruotsin vainonalaisia, osaksi kodittomia suomalaisia. Ymmärtääksemme tätä tilannetta lienee paikallaan luoda lyhyt silmäys Ruotsin metsäsuomalaisten asemaan seitsemännellätoista vuosi-sadalla.

Kuudennentoista vuosisadan loppupuolella siirtyi melkoinen määrä suomalaisia Ruotsiin, etupäässä Vermlannin ja muihin Keski-Ruotsin maakuntiin. Syynä tähän muuttoon olivat osaltaan sotaisat, levottomat ajat Suomessa, varsinkin Savossa ja Karjalassa, joita seutuja venäläisten hyökkäykset usein hävittivät. Toisaalta lienevät muuttoon vaikuttaneet edullisemmat työsuhteet Ruotsissa ja mahdollisesti »muutto-18

tautikin». Kustaa Vaasan kehoituskirjelmästä ilmenee, että Ruotsin hallituskin halusi muuttoja Ruotsiin, kun Ruotsissa oli asukkaita vähän, mutta Suomessa niin paljon, että »olivat toistensa tiellä». Suomalaisille annettiin ilmaisia metsätorppia kaukaisista sydänmaista, ehdolla että he kuuden verovapaan vuoden perästä saavat torpat omikseen kohtuullista veroa vastaan. Sallittiinpa vielä kaataa kaskeakin ja metsästää mielin määrin.

Seitsemännentoista vuosisadan alkupuolella asui suomalaisia Vermlannin, Taalain, Neriken, Gestriklannin, Ångermanlannin ja Helsinglannin saloilla tuhatmäärin, ja sittemmin heitä levisi noin sataanviiteenkymmeneen pitäjään. Yksinpä Vermlannin metsissä asuvien suomalaisten luvun täytyy olettaa nousseen tuhansiin, koska aika-kirjoissa kerrotaan v. 1644 moniaita satoja suomalaisia kuuluneen Vermlannin nosto-väkeen ja ottaneen osaa maakunnan puolustukseen tanskalaisia vastaan. Nämä Ruotsiin muuttaneet suomalaiset olivat enimmäkseen kotoisin laajan Rautalammin pitäjän eri osista ja muualta Savosta, mutta heitä oli siirtynyt myös Karjalasta, Hä-meestä ja Pohjanmaalta.

Ensi vuosikymmeninä ei suomalaisia mikään häirinnyt Ruotsissa, he saivat rauhassa kaataa kaskiaan, polttaa ne ja tuhkaan kylvää siementä; tuli runsaita satoja. Heidän asumuksensa olivat niin etäällä, etteivät heidän kaskimaansa herättäneet erityisem-pää huomiota. Mutta sikäli kuin suomalainen ja ruotsalainen asutus lähenivät toisi-aan, alkoivat ruotsalaiset kiinnittää huomionsa suomalaisten kaskenviljelykseen. Lä-hetettiin valituksia läänin kuvernöörille ja Ruotsin hallitukselle suomalaisten ylettö-mästä kaskimaiden valtaamisesta ja metsien polttamisesta, minkä kautta usein kallis-takin hirsimetsää tuhoutui. Myöskin syytettiin suomalaisia liiallisesta metsästykses-tä, yhä vähenevien peurain ja hirvien paljosta ampumisesta.

Ruotsin hallitus ryhtyi liiankin ankariin toimenpiteisiin metsäsuomalaisten suhteen, lopettaakseen heidän metsiä raiskaavan viljelystapansa. Säädettiin laki, joka korkean sakon ja vankeusrangaistuksen uhalla kielsi kaskenkaatamisen ja -polttamisen. Met-sästystä myöskin rajoitettiin, varsinkin peurain ja hirvien ampumista. Luullen näitten sääntöjen johtuneen naapureitten pahansuopaisuudesta ja kateudesta suomalaiset eivät olleet kovinkaan kernaita noudattamaan määräyksiä kaskenpolton lopettami-sesta eivätkä myöskään välittäneet metsästysrajoituksista. Ruotsin hallitus antoi en-tistä ankaramman määräyksen, että metsäsuomalaisten oli muutettava takaisin Suo-menniemelle ennen vapunpäivän iltaa v. 1638. Mutta tällaisen määräyksen täytän-töönpano tuotti voittamattomia vaikeuksia. Kun suomalaiset eivät suostuneet jättä-mään kotejaan ja kaskimaitaan, oli väkivoimalla vaikeata saada heidät pois kymme-nien kilometrien etäisyyksistä, synkistä metsistä ja salojen sydämistä.
Kun edelleenkin kaskitulet leimusivat saloilla, annettiin kolmas määräys: kaikki suomalaiset riihet ja vilja-aitat heidän kaskimailtaan oli poltettava, jotta he elintar-peiden puutteessa joutuisivat jättämään torppansa. Mentiinpä niinkin pitkälle, että ruotsalaisten sallittiin ajaa suomalaisia pois tiloilta ja vallata ne itselleen,


jatkunee  vielä, TV  sarjakin on  vielä  kesken...

 

Ei kommentteja: