10 osaisten
TV 1:n
sarjojen
otsikot ”Suomi on
ruotsalainen”
ja ”Kuninkaittemme
jäljillä” ovat hämmentäviä.
Me
suomalaiset emme
todellakaan ole
pyytäneet
Ruotsia tuomaan tänne
valtaansa ja uskontoaan se tuotiin meille
vahvemman oikeudella.
Miksi YLE käyttää sanamuotoa
kuninkaamme, eikö otsikoiksi
olisi ollut sopivampi neutraali ilmaisu ”Ruotsin vallan aika”. ja
sarjan viimeinen osa olisi voinut ollut ”Ruotsin vallan perintö” Tällaiset
asenteiltaan neutraalit otsikot
tyydyttäisivät varmaan koko
kansaa eikä vain ruotsalaismielistä vähemmistöä.
Se tietysti tulee myöntää että 600 vuotta jättää jälkensä yhteiskuntarakenteeseen ja moniin tapoihin, vaikkapa jouluinen kinkun syöntimme lienee tullut viikinkien ”dricka
jul” juhlasta jolloin juhlittiin
pimeintä vuodenaikaa. Jul / joulu, ehkä
auringon kehrästä ”hjul” joka taas pian alkaa nousta ylöspäin ja samalla oluen
juonnin ohella uhrattiin sika tulevan vuoden sadon varmistamiseksi. Tai vaikka
hernekeiton syöminen torstaisin sekin Ruotsin armeijan perua jo keskiajalta jolloin perjantai oli paastopäivä ja sitä
ennen piti syödä tavallista tukevammin jne...
Vaikka Ruotsin yhteiskuntarakenteet ja kulttuuri ovat lähempänä Suomea kuin Tanskaa tai Norjaa, jotka sentään puhuvat sen läheistä sukukieltä,
niin me olemme kuitenkin siitäkin huolimatta
suomalaisia joita tuo otsikointi loukkaa jo sen takia että meidät isomman,
vahvemman oikeudella aikoinaan liiitettiin Ruotsiin.
Jokainen tietysti
myöntää, että Ruotsin kuninkaat
olivat meidän jokaisen kuninkaita halusimmepa sitä tai ei. Mutta
miksi ja mitä varten todellakin
Yle on päätynyt tällaisiin
otsikoihin, pitäisihän sen jo lain perusteella
toimia mahdollisimman puolueettomasti.
En tarkoita sitä, että Ruotsin vallan aika oli kokonaisuudessaan negatiivista, olivathan suomalaiset ositttain tasavertaisia
emämaan asukkaiden kanssa. Olihan meillä
mm oikeus lähettää
kansanedustajia Tukholman
valtiopäiville kuten
täysivaltaisella valtakunnan osalle
kuuluu. Mutta tavallista
suomalaista, suomea puhuvaa
kansaa Ruotsin valtaeliitti piti sopivana
lähinnä vain palvelus- tai
sotaväeksi ruotsalaisten komennossa. Suomea pidettiin
käytännössä vähempiarvoisena takamaana, jonka tärkein tarkoitus
lienee ollut tuottaa
jatkuviin sotaseikkailuihin veroja ja sotamiehiä.
Suomen vähäistä arvostusta osoittaa mm se,
että kun vuonna 1364
saimme oikeuden päästä
kuninkaan vaaliin valitsemaan
kuningasta koska meitä pidettiin
uskollisina alamaisina, niin jo muutaman
vuoden kulttua Ruotsin kuningas Albert Mecklenburgilainen haluaa jo myydä
rahapulassa maamme Saksalaiselle ritarikunnalle. Vaikka tuo kauppa ei toteutunut kun Ruotsin
rikkain mies Bo Jaaninpoika Grip osti Suomen, se osoittaa että Suomea ja
suomalaisia ei tosisasiassa kuitenkaan pidetty täysin tasavertaisena valtakunnnan osana.
Suomalaisen kulttuurin
ja suomalaisten aliarviointia on
myös se, että Ruotsin vallan aikana Suomen alueella ei koulutusta voinut saada muulla kuin
ruotsin ja latinan kielellä, jopa suomalainen nimi piti muuttaa
ruotsinkieliseksi virkoja ei muuten voinut saada. Tämäkin osoittaa että Ruosin
vallan aika ei ollut mitään auvoista yhteiseloa tasavertaisten
kansojen kesken. Se tarkoitti sitä että Ruotsissa ei uskottu suomalaisten kykyyn luoda korkeampaa kulttuuria. Jos Ruotsin
vallan aika olisi saanut jatkua pidempään olisi suomen kieli varmaan
vähitellen hävinnyt.
Ajattelu, että että suomalaiset eivät pysty luomaan
korkeampaa sivisitystä huipentui lopulta
Ruotsin vallan ajan jälkeen vuonna
1921 perustettuun Ruotsin
valtion rotuhygienian laitokseen jonka mukaan suomalaisten geeniperimä oli niin heikkoa, että ruotsalaisten tulee
välttää avioitumista näiden kanssa. Tämä kehoitus esiintyi Ruotsin
koulukirjoissa 1950-luvulle asti. Tuossa laitoksessa kirjoitetun kirjan oppeja vietiin Saksaan jossa niitä jalostetttin vielä hieman pidemmälle. -On
häpeällistä että Ruotsi haluaa vaieta tästä historiansa pimeästä aukosta.
Samaa herrakansa- ajattelua osoitti jo metsäsuomalaisten heikko kohtelu. Näin vaikka ainakin herttua Kaarle
1X kutsui suomalaisia asuttamaan
Värmlannin metsiä Vainot alkoivat kaskeamiskiellosta vuonna 1638. Seuraavana vuonna kruunu määräsi
vangittavaksi kaikki metsissä
ilman lupakirjaa asuvat suomalaiset. Vuonna 1641 metsäsuomalaisia vangittiin
suurin joukoin ja kuljetettiin Ruotsin Amerikan
siirtokuntaan Uuteen Ruotsiin.
Suomalaisten vainoaminen huipentui vuoteen 1646 jolloin
annettiin julistus, että
jokaiselta metsäsuomalaiselta on
poltettava talot ja hän on henkipatto, jonka jokaisella
ruotsalaisella on oikeus tappaa.
Suomenkielisten kirjojenkin lukeminen johti joissakin
tapauksissa vankeustuomioihin vielä 1700 luvulla.
Ainakin vielä 1950-luvulla Norbottenin läänin suomalaiskunnissa suomenkielen
(meän kielen) puhumisesta välitunnilla sai jälki-istuntoa. Koko kouluopetus oli ruotsinkielistä vaikka suurin
osa luokan oppilaista oli usein suomenkielisiä! (esim Pajalan kunnan asukkaista oli 90 %
suomalaisia satakunta vuotta sitten.) – Kohtelu on todella outoa sillä kyseessä eivät olleet edes maahanmuuttajat olivathan suomalaiset muuttaneet sinne ennen ruotsalaisia.
Norbottenin läänin asukkaista oli muutaman vuoden takaisessa tilastossa 28% suomen- ja meänkielisiä ja Haaparannan kaupungissa ylipuolet väestöstä oli suomenkielisiä. Eikä Haaparannan lapsetkaan saa käydä suomenkielistä koulua! Tässä pitäisi olla purtavaa tasa-arvoisuutta toitottavalla Ruotsille
Melkoista syrjintää ja ihmisoikeuksien loukkauksia saivat
kokea myös Norjan puolelle siirtyneet metsäsuomalaiset. Siellä syrjinnän ohella kiellettiin
metsäsuomalaisilta suomenkieliset
etunimet ja sukunimet. Näin tapahtui ainakin vielä 1949 kun Heiki
Kulblikin etunimeä ei hyväksytty
kasteessa vaan Heikistä tehtiin virallisesti Henrik. (tästä oli
äskettäin ohjelma Ylen femmassa).Tätä ei tulisi tehdä kenellekään onhan se selvää minuuden riistoa.
Jos Ylen näistä
ohjelmista ja niiden sisällöstä päättäneet olisivat vaivautuneet
ajattelemaan vaikka pelkästään metsäsuomalasten huonoa kohtelua, (josta löytyy todella paljon
lähteitä) Niin pelkästään jo näistä näkökulmista
olisi aivan mahdotonta otsikoida
nuo sarjat kuten ne on otsikoitu.
Historian todellisuus
- toisin kuin esitetyt osatotuudet
ja vaikeneminen vaikeista asioista - osoittaa mikä oli suomalaisten todellinen
asema Ruotsin valtakunnassa se oli toimia lähinnä ruotsalaisen herrakansan
palvelusväkenä. Meitä kyllä useimmiten kohdeltiin hyvin, kunhan vain tyydyimme
tuohon osaamme. miksei TV sarjassa tämä tosisasia juuri tullut
esiin????????????
Suomalaisuuden
kannalta olikin ”onni” päästä vuonna 1809
autonomiseksi osaksi Venäjän valtakuntaa koska se suosi suomen kieltä jotta yhteydet
Ruotsiin vähitellen heikkenisivät. Venäjään
liittämisessä oli avustamassa Suomen puolelta tulleita Ruotsin upseereita joita osittain elähdytti myös Suomen itsenäisyys tai autonomia-ajatukset. Näitä ajatuksia oli
osalla vuoden 1788 Anjalan
liiton kapinallisia. Suomalaisuus
alkoi vähitellen kansallisuutena
syntyä, mitä avitti myös ruotsalaisten ylimieliset meitä väheksyvät asenteet.
-Tässä esitetyllä
ei todellakaan ole tarkoitus loukata Ruotsia, ruotsalaisia ja maamme ruotsinkielisiä, eikä vainota ruotsinkieltä. Mutta
ihmisyyden
näkökulmasta
kellään
ei tule olla
oikeutta
vaieta näistä
historian
kipupisteistä,
vaikka ne eivät olekaan ainutlaatuisia koko
maailman mittakaavassa. Historiasta
pitäisi oppia, mutta se ei onnistu vaikenemalla.
PS Suomalaisten
huonoa kohtelua ja syrjintää voi selittää
laajemmasta näkökulmasta sillä se on yleismaailmallinen ilmiö. Tätä osoittaa mm 1922 Upsalaan perustettu Ruotsin valtion
rotubiologian laitos . Se jatkoi
toimintaansa vuoteen 1958 asti. Se
julkaisi vuonna 1927 kirjan ”Svensk raskunskap” . Myös tavallisiin
koulukirjoihin tuli sen keskeistä sisältöä. Näitä kirjoja oli käytössä kouluissa vielä 1950-luvulla.
Kirjan mukaan
germaanit olivat kyvykkäintä rotua, ja mm suomalaiset, saamelaiset
ja mongolit alempiarvoisia rotuja, jotka
eivät kyenneet luomaan todellista korkeakulttuuria.
Suvun jatkaminen tälläisten alempien rotujen
kanssa heikentää
ylempiä rotuja. Se
aiheuttaa mm persoonallisuushäiriöitä, perinöllisiä sairauksia
sekä heikentää muutenkin henkistä ja fyysistä
suorituskykyä.
Kirjassa suositeltiin myös alempien rotujen sterilointia, ja
erityisesti mustalaisia ja saamelaisia sterilointiin Ruotsissa.
Myös ruotsalaisia sosiaalisesti syrjäyneitä ihmisiä, mm. irtolaisia, mielisairaita, ja suurien köyhien lapsiperheiden äitejä
pakkosteriloitiin tuhansittain.
Nämä asenteet näkyivät myös lehdistössä, eräässä lehdessä olikin
1920-luvulla otsikkona ”Mongolens
vinst”, Mongolin voitto sen kertoessa Paavo Nurmen olympiavoitosta.
Hakusanat: ”Rotubiologian
laitos” ja ”Svensk raskunskap”
Eva F.
Dahlgren, ”Farfar var rasbiolog” (2002)
Koska Ruotsi ei ollut sodassa
hävinneellä puolella, sehän oli sodan aikana
puoleeton maa,
tämä natsiaatteen kaltainen toiminta sai
jatkua
pidempään.
Mutta herrakansa asenteet
näkyvät vielä Ruotsin 2000 -luvun
koulukirjoissakin. Suomalaisista
kerrotaan harvoin ja lähes aina jotai
negatiivista: vähäsanaisia, hieman yksinkertaisia, väkivaltaisia,
käyttävät huumaavia aineita, lintsaavat koulusta, huono koulutus ... saamelaisista on tätäkin synkempää luettavaa.
hakusana : "Suomi kuva Ruotsissa ja Ruotsi kuva Suomessa", Taalainmaan
yliopiston lehtori Antti Kiiskilän julkaisema tutkimus missä selvitetään Ruotsin yläasteen ja lukion kirjojen Suomi
kuvaa 2000-luvulla
Samankaltaisia asenteita näkyy yleensäkin ulkomaalaistaustaisten syrjinnässä mm
työelämässa ja koulutuksesssa. Tästä löytyy suuri määrä ruotsalaisia
tutkimuksia: mm hakusana ” Vad är en
riktig svensk?” Ja siinä lehti Helsinborgs Dagblad 5.6.2009.
Vähemmistöjen huonossa kohtelussa on kyseessä usein pelko erilaisuutta kohtaan, työttömyys samalla kun maahanmuuttajia tulee yhä lisää kilpailemaan
työpaikoista sekä halu säilyttää oma maa
lähinnä kansallisvaltiona. Tämä kaikki aiheuttaa joko tietoista tai alitajuntaista syrjntää
ja vihaa mikä on on syynä mm
rasismiin. Rasismi on ollut ja on edelleen
syvää Ruotsissa, ainakin pinnan alla vaikka se kuinka toitottaa globaalia vastuutaan ja maahanmuuttoystävällisyyttään.
Tätä osoittaa jo
sekin että vain tuhatkunta suomalaista peruskoululaista saa koko opetuksensa koulussa suomen kielellä,
vaikka suomenkielisiä on maassa
noin 500 - 600 000 kun taas Suomessa suurin osa ruotsinkielisistä
lapsista saa opetuksen ruotsinkielellä peruskoulusta yliopistoon asti.
Suomi on ollut osa
Ruotsia 600 vuotta, joten siksi meillä tulisi olla eri oikeuksia
kuin muilla maahanmuuttajilla. Kaikilla suomalaislapsilla tulisikin olla
oikeus omakieliseen opetukseen yhteiskunnan kustannuksella kuten ruotsinkielisilllä Suomessa. -Jos tämä ei toteudu Ruotsissa Suomi
voisi vastatoimena saattaa vähitellen ruotsinkielisten aseman yhtä
huonoksi kuin suomalaisten Ruotsissa.
Tällaista vahingon kiertämismentaliteettia en oikein hyväksy, mutta Ruotsin valtion tulisi kyllä ymmärtää tarjota
kaikille Ruotsissa asuville suomalaislapsille mahdollisuus ilmaiseen
suomenkieliseen opetukseen. Sen on kyllä velkaa
sen se jo senkin takia, että se on satojen vuosien aikana vuodattanut
sodissa suhteellisesti paljon enemmän suomalaisverta kuin omaansa. Ilman
suomalaisia ruotsalaisten
itsetunnolle niin tärkeä suurvalta-aikakin
olisi jäänyt todennäköisesti vain haaveeksi.
Suomalaisten yliedustus Ruotsin armeijassa sopii hyvin
mietittäväksi näiden Ruotsin vallan
hyvyyttä ylistävien sarjojen yhteydessä.
Kyllähän isäntä voi aina kohdella hyvin palvelusväkeään kunhan nämä vain tietävät paikkansa. Ruotsalaisilla oli tapana asanoa, että suomalaiset ovat hyviä sotilaita - esim. Hakkapeliitat saivat peloittavan maineen Saksassa - Mutta heistä ei ole toisten käskijöiksi, siihen tarvitaan ruotsalaisia. Tuo sama ajattelutapa pätee edelleenkin kuten tuo 2000- luvun koulukirjatutkimuskin osoittaa.
Vaikka suuria ongelmia
on edelleen suomalaisten
kohtelussa Ruotsissa, ja vaikka meneillään olevat TV sarjat yhteisestä
menneisyydestä maalailevat epärealistisen auvoista kuvaa suomalaisisten tasavertaisesta asemasta ruotsalaisten
kanssa. Meidän tulee kuitenkin pyrkiä
lisäämään yhteistyötä Ruotsin ja muidenkin pohjoismaiden kanssa. Nykyisessä erittäin epävakaassa tilanteessa niin EU:ssa kuin koko maailmassakin meillä liene muuta järkevää vaihtoehtoa.
Tässä on hyvä muistaa,
että
pohjoismaisen hyvinvointiyhteiskunnan , joka nyt on jo hieman rapautumassa,
syntymisestä
on paljolti
kiittäminen Ruotsia.
Sen ituja saimme nähdä jo Ruotsin vallan
aikana mm
koko maailmankin
mittakaavassa
erittäin
perusteellisen valtiokoneiston kehittämisessä
tavoitteena koko yhteiskunnan hyvä.
Vaikka
käytäntö ei
aina ollut aivan noin auvoista, periaatteet yhteiskunnan
suunnitelmallisesta rakentamisesta ja
järjestämisestä
olivat kestäviä.
–Puolustakaamme ja kehittäkäämme yhdessä
tätä pohjoismaiden parasta saavutusta koko
maailmassa..
PS 11.2.13 Metsäsuomalaisten todella huonoa kohtelua suoranaista
etnistä puhdistusta osoittaa tässä esitettyjen lisäksi suuri joukko
lähteitä kun vain viitsii uhrata hieman aikaa surfailuun. Pahinta
metsäsuomalaisten kohtelussa on se, että suuri osa heistä oli tullut
Ruotsin länsiosiin Ruotsin johtomiesten
sinne kutsumina.
Kun Ruotsi valtasi Tanskalta
Skånen ja länsirannikon Ruotsin
kuningas määräsi alueen asukkaita
opetteleman ruotsin kieltä kuolemanrangaistuksen uhalla. –Olen kadottanut
lähteet mutta totta sekin lienee.
Metsäsuomalaisten etninen puhdistus johtui ilmeisesti siitä että Ruotsin länsiosat
haluttiin pitää ruotsalaisina. Pelättiin
ilmeisesti suomalaisten suuria lapsikatraita. Mutta sen keinot vain olivat karmaisevia,
kuten tuohon aikaan usein muissakin maissa.
Mutta maan itäosissa Suomessa
Suomen kieltä siedettiin paremmin
koska se oli alueen suuren enemmistön kieli, mutta kaikki koulut olivat
ruotsin kielisiä ja virkakielikin oli ruotsi. Tässä oli tietysti tavoitteena Suomen vähittäinen ruotsalaistaminen. –Miten yleensäkään kukaan voi nähdä Ruotsiin
kuulumisessa jotain hyvää jos
näkökulmaksi otetaan suomalaisuuden säilymiminen, minkä pitäisi olla
keskeinen näkökulma näissäkin sarjoissa.
Ei 600 vuotta ollut mikään huono asia jos unohdetaan pois Suomen kulttuuri, mutta miten sen voi
unohtaa. –”Ruotsalaisia emme ole, venäläisiksi emme halua tulla, olkaamme siis
suomalaisia.”
On todellakin vaikeaa ymmärtää,
että ”Suomi on ruotsalainen” sarjan osassa
5/10 sanottiin lainusmerkeissä ”suomen kieltä ei sorrettu vaan se oli
kieli kielien joukossa.”
Miten Yle kehtaa esittää ohjelmassaan
tuollaisen valheen ! -Kummassakaan
sarjassa ei puhuttu lainkaan metsäsuomalaista.
Miksi historiaa voi vääristellä/kaunistella tällä tavalla?!
Silti minä ymmärrän ruotsalaisten
huolen maan läntisen osan pitämisestä ruotsalaisena. Sen voisi kyllä
inhimillisemmin hoitaa rajoittamalla maahanmuuttoa, mutta eiväthän ruotsalaiset
osaa sitä vielä nykyänkään. Tulevat varmasti
vielä joskus sitä katumaan.
Mutta ruotsalaisia voi ymmärtää siitäkin näkökulmasta, että maata on
kallista ja hankalaa hallita kahdella eri kielellä ja kulttuurilla, juuri siksi
vuosisatojen aikana suuri osa valtioiden rajoista on muodostunut kansakuntien
asuma-alueiden mukaan.
Suomalaisia
voitiin Ruotsin vallan aikana kohdella
hyvin mutta se edellytti ruotsinkielen valta-aseman
hyväksymistä ja vähittäistä luopumista suomen kielestä. Tässä on syy miksi samassa valtakunnassa ei oikein menesty kaksi tai useampaa kansaa
koska niistä suurin haluaa taivutella pienemmät
omaan elintapaansa ja kielensä.
Jokaisen vähemmistökansan
joka on haluaa säilyttää kultttuurinsa tulee pyrkiä
itsenäisyyteen tai ainakin autonomiaan Ahvenanmaan
tapaan.
Kansamme
ei suomalaisina olisi voinut löytää
onneaan Ruotsissa , vaan se olisi mitä ilmeisimmin merkinnyt suomen kielen
vähittäistä näivettymistä. Ruotsalaistamisen keinoina lievemmästä päästä oli jälki-istunto suomenkielen puhumisesta välitunnilla.
Täytyy
muistaa, että suomalaisetkin ovat aikoinaan yrittäneet hävittää saamen kielen
maastamme tai vaikka suomalaisuuspiirien melkoinen into nykyäänkin saada ruotsinkieli häviämään Suomesta. Näin koska kansallisvaltiot yleensä
kaikkialla ja pyrkivät eroon
vähemmistökulttuureista.
Jokaisella maalla on oikeus omaan kansalliseen kotiin ja kulttuuriin. Maassa maan tavalla, jotta säilytettäisiin oma kulttuuri, jos maahanmuutto on runsasta, ei siitä näkökulmasta todellakaan ole mitään rasismia. Mutta metsäsuomalaisten karmaiseva kohtelu kyllä oli. Täytyykin ihmetetellä noiden kahden sarjan kovin suopeaa suhtautumista Ruotsin
vallan aikaan.
Metsäsuomalaisten kohtalona oli ilmeisesti paljolti myös vallassaolijoiden ahneus mikä sokaisi heidän silmänsä. Piti saada metsiin lisää veronmaksajia kustantamaan
suurvallan luomista.
Ja
seuraavassa lisää lähteitä metsäsuomalaisista:
Matti
Höökin esitelmä metsäsuomalaisista, 2005
Historiallinen katsaus 1500-1600-luvulla Keski-Ruotsin Taalainmaahan
muuttaneiden suomalaisten elämään: Väinö Salmisen kuvaus metsäsuomalaisten
elämästä. (Skandinavian suomalaiset, 1906, kirjassa Namsarai, SKS, 1999).
Kaskenhakkuu kiellettiin ja kaikki suomalaiset, jotka eivät ajoissa olleet
ymmärtäneet hankkia uutismaalleen kuninkaallista vahvistuskirjaa, julistettiin
oikeudettomiksi. Kuka tahansa sai polttaa heidän pirttinsä ja hävittää halmeet,
jopa ottaa hengiltä itse uutisasukkaatkin. [Ruotsin] kuningas antoi useita
tämänkin tapaisia käskykirjeitä:
"Jokainen suomalainen, joka ei tahdo oppia ruotsia - sekä olla hurskas ja
lemmellinen ruotsalaisia kohtaan, hänen talonsa on poltettava, torpparikirjansa
mitättömäksi tehtävä ja hän on oleva joka ruotsalaisille rauhattomaksi
julistettu."
Eipä kumma, jos rauha suomalaismetsissä katosi. Kun suomalaisia tulen ja pyssyn
avulla alettiin häätää, ryhtyivät he jäykkään vastarintaan. Tappelut, taistelut
ja murhapoltot kävivät melkein jokapäiväisiksi. Tahdottiin keinoin millä
tahansa saada suomalainen aines häviämään.
Taalainmaan metsissä siis 1600-luvun puolivälistä 1700-luvulle taisteltiin
ruotsalaisten yrittäessä alueen etnistä puhdistusta. Suomalaiset kuitenkin
puolustautuivat menestyksekkäästi puukoin ja luodikoin. Osa heistä pakeni
Norjan puolelle ja jotkut Amerikkaan Delawareen. Suomalaisalueelle jääneet
säilyttivät satoja vuosia suomalaisuutensa mäkisissä ja metsäisissä Taalainmaan
metsissä.
Myöhemmin 1700-luvun loppupuolella osa metsäsuomalaisista joutui
sydenpolttovelvollisuuden vuoksi käytännössä maaorjuuteen. Gottlund vetosi
metsäsuomalaisten puolesta 1820-luvulla, minkä jälkeenkin ihmisoikeuksista piittaamattomat
ruotsalaiset ruukit polttivat metsäsuomalaisten asumuksia, jos ne olivat
"vuorityön tiellä". Suomalaisia myös ajettiin 1860-luvun nälkävuosina
ulos asunnoistaan.
1888 syntynyt taalainmaalainen Dan Andersson kirjallisissa töissään kertoo esi-isistään
kohdanneista vääryyksistä sekä kaipuustaan suomalaisalueelle. Hänen
luonteessaan voidaan nähdä esi-isien savolaisia piirteitä. Etnisestä
puhdistuksesta
Netti keskustelua:
"Nettisuomalainen"
13.5.2010 21:59
Porthan
ja vainot Ruotsissa
Rautalapio näin: "Juu, nuo roots-jututhan kiinnostavat
ihmisiä. Mutta ei se ketjun aloituksen kirjoittajan vainojuttuja tee se
todemmiksi."
Henrik Gabriel Porthan muun muassa näin 1793 (Åbo Tidningar; Suomen
kansalliskirjallisuus 5, s. 191): "Mutta jääköön jokaisen tasapuolisen
kansalaisen harkittavaksi, oliko kohtuullista pakottaa heidät [Länsi-Norlannin
suomalaiset] siihen [oppimaan ruotsia] väkivaltaisesti ja sellaisen
rangaistuksen uhalla, että heidät muuten ajettaisiin kodista ja konnulta."
Nettisuomalainen
16.5.2010 08:51
Pakkoruotsituksen
juuretFryksdalin käräjillä 1646 julistettiin: "Jokainen suomalainen, joka
ei tahdo oppia ruotsia, käydä kirkossa, käräjillä ja kokouksissa ja kaikin
tavoin olla kuuliainen ja tottelevainen pappisviranomaisille sekä hurskas ja
lempeä ruotsalaisille, samaten kuin maan ja valtakunnan muut asukkaat, sen koti
on poltettava, talonkirja tehtävä mitättömäksi ja hän on jokaisen ruotsalasen
edessä henkipatto [lainsuojaton]."
Jos ei osannut ruotsia, kirkossakäynnissäkään ei ollut mitään mieltä. Ruotsin
kielen osaamattomuudesta oli ankarat seuraamukset. Suomen kielestä piti luopua.
Porthan pakkoruotsituksesta: "Mutta käskeä häntä [suomalaista] luopumaan
määrätyn ajan kuluessa entisestä kielestään ja ottamaan sijaan toinen, ei olisi
yksistään tyranniutta, vaan osoittaisi ymmärtämättömyyttä ja
ajattelemattomuutta." Tyrannius toteutui, kun "saatiin aikaan
kuninkaallinen määräys, jonka mukaan heidät [suomalaiset] olisi vakavasti
pakotettava oppimaan ruotsia". Pakkoruotsituksella on pitkät juuret.
Juha Pentikäinen (googlaten): Metsäsuomalaisten pitkä tie Savosta Delawareen.
Kas näin
Porthan kertoo 1793 sanktioista: "1641 olevassa kuninkaallisessa
päätöksessä sanotaan: 'Sen tähden tahdomme määrätä, että Te annatte käskyn ja
maaherrojen kanssa sovitte siitä, että nämä poltattavat heidän [suomalaisten]
mökkinsä ja talonsa, joita he ovat pystyttäneet sinne tänne metsiin, kuten myös
joko riistävät tai ottavat heiltä pois heidän viljansa, kun se tuleentunut on,
taikka yhtä hyvin polttavat ne, niin että heidän täytyy ja on pakko elannon
puutteessa lähteä metsistä.' "
Ensin suomalaiset houkuteltiin Ruotsiin kaskeamaan metsiä, sitten ruotsalaisia
käskettiin ryöstämään tai "kaskeamaan" suomalaisten juuri tuleentunut
vilja. Nämä ankaruudet ovat historiaa. Niistä tietäminen ei Suomen
kielipolitiikkaa miksikään muuta. Se on selvää.
LUVATTA TOISTEN MAILLE?
Tapsa
taitaa vääristellä tapansa mukaan, että asetuttiin "luvatta toisten
maille". Taisi olla pieni joukko näitä "lösfinnar" muiden joukossa.
Svedjefallet (huuhta) i stora orörda skogsmarker gav upphov till en lättrörlig
och mycket expansiv befolkning. Savolaxarnas
kolonisation av tidigare erämarker i Finland var snabb och omfattande på
1500-talet. När tillgången på outnyttjade områden minskade i Finland,
började savolaxare söka sig över till den västra rikshalvans barrskogar. En
bidragande orsak till flyttningsrörelsen var också de bördor och
missförhållanden som befolkningen i Finland drabbades av genom
Vasasönernas krigföring mot Polen och Ryssland. Man räknar med att bortemot
12.000 finnar i huvudsak från Savolax och norra Tavastland, många från
Rautalampi, flyttade till Värmland, Dalarna, Hälsingland och södra Lappland
från 1570 och fram till början av nästa sekel. Migrationen var delvis också en
medveten kolonisationspolitik initierad av Karl IX.
Kronan var betjänt av kolonisationen eftersom den på sikt gav nya
skattebetalare. Därför understöddes den genom betydande skattelättnader. Det
som irriterade myndigheterna var "lösfinnarna", den icke bofasta
befolkningen, bland annat förrymda soldater, som fanns bland
svedjebefolkningen. De uppfattades som improduktiva parasiter men var i själva
verket nödvändig arbetskraft inom svedjebruket och beskyddades därför i hög
utsträckning av den bofasta befolkningen. Sedermera började centralregeringen
också frukta att skogen skulle ta slut och ville därför reservera
skogsresurserna för framställning av träkol till järnbruken. Därför förbjöds
svedjandet i de nya skogsordningarna som gavs 1647 och 1664, ett förbud som i
praktiken inte blev absolut
Readers can add here cases of hushed history. Here
is a sad case of less known persecuted people of the past. All kind of ethnic
persecution was regrettably usual in Europe.
Today former Forest Finns have lost their original language and they are not
persecuted any longer.
I was told at school about the Forest Finns briefly and without any
mention of their persecution. My history textbook told only that they settled
from Savonia, Finland
to Western Sweden during the 16th and 17th
centuries. Only after buying certain books I found out the historical
persecution of the Forest Finns. Finnish TV seldom mentions the Forest Finns
and very rarely their persecution - only this year I heard one TV mention of
their persecution. This omission leaves most Finns unaware of this historical
case.
http://en.wikipedia.org/wiki/Forest_Finns
Petrus Nordman wrote about the persecution of the Forest Finns in his
dissertation of 1888. In modern times Matti Höök has studied their history.
He has told the next case.
Finnish Peder Larsson (in Finnish Petri Laurinpoika) and his
daughter-in-law sued on January 29, 1649 seven Swedes of killing one Finn and
maiming another. Three Finns had been hunting elks, and they were attacked by
seven Swedes in the night. In the court the Swedes claimed that they had the
right to kill Finns. The court decision was that the Swedes were fined for
killing, but the Finns got a bigger fine for poaching.
In 1639 Queen Christina gave an order to imprison all Finns if they did not
have a permit to live. In 1646 every Finn who did not want to study Swedish
was declared outlaw and his house should be burned by civil servants. The
exact number of victims is not known.
Swedish authorities forbade Finns to read Finnish books. If they did so, they
were imprisoned as late as 18th century. Their crime was to read books in a
certain language.
Source book Väinö Wallin: Metsäsuomalaiset Ruotsissa ["the Forest
Finns in Sweden"].
Helsinki,
Otava, 1898
This book and the previous text is mentioned in the Finnish Wikipedia, but
not in English one.
During Queen Christina's reign Finns demonstrated to oppose the ban of
burn-clearing in the province
of Tividen. Their
leaders were imprisoned. Five demonstrators were executed, two of them in Stockholm.
Source Matti Höök's presentation in Helsinki on April 14, 2005.
|
|
|
Sekä Ruotsin hallitus että
siirtokunnan johto-kunta näki parhaaksi keinoksi lähettää Delawareen
Keski-Ruotsin vainonalaisia, osaksi kodittomia suomalaisia. Ymmärtääksemme tätä
tilannetta lienee paikallaan luoda lyhyt silmäys Ruotsin metsäsuomalaisten
asemaan seitsemännellätoista vuosi-sadalla.
Kuudennentoista vuosisadan
loppupuolella siirtyi melkoinen määrä suomalaisia Ruotsiin, etupäässä
Vermlannin ja muihin Keski-Ruotsin maakuntiin. Syynä tähän muuttoon olivat
osaltaan sotaisat, levottomat ajat Suomessa, varsinkin Savossa ja Karjalassa,
joita seutuja venäläisten hyökkäykset usein hävittivät. Toisaalta lienevät
muuttoon vaikuttaneet edullisemmat työsuhteet Ruotsissa ja mahdollisesti
»muutto-18
tautikin».
Kustaa Vaasan kehoituskirjelmästä ilmenee, että Ruotsin hallituskin halusi
muuttoja Ruotsiin, kun Ruotsissa oli asukkaita vähän, mutta Suomessa niin
paljon, että »olivat toistensa tiellä». Suomalaisille annettiin ilmaisia
metsätorppia kaukaisista sydänmaista, ehdolla että he kuuden verovapaan vuoden
perästä saavat torpat omikseen kohtuullista veroa vastaan. Sallittiinpa vielä
kaataa kaskeakin ja metsästää mielin määrin.
Seitsemännentoista vuosisadan
alkupuolella asui suomalaisia Vermlannin, Taalain, Neriken, Gestriklannin,
Ångermanlannin ja Helsinglannin saloilla tuhatmäärin, ja sittemmin heitä levisi
noin sataanviiteenkymmeneen pitäjään. Yksinpä Vermlannin metsissä asuvien
suomalaisten luvun täytyy olettaa nousseen tuhansiin, koska aika-kirjoissa
kerrotaan v. 1644 moniaita satoja suomalaisia kuuluneen Vermlannin nosto-väkeen
ja ottaneen osaa maakunnan puolustukseen tanskalaisia vastaan. Nämä Ruotsiin
muuttaneet suomalaiset olivat enimmäkseen kotoisin laajan Rautalammin pitäjän
eri osista ja muualta Savosta, mutta heitä oli siirtynyt myös Karjalasta,
Hä-meestä ja Pohjanmaalta.
Ensi vuosikymmeninä ei
suomalaisia mikään häirinnyt Ruotsissa, he saivat rauhassa kaataa kaskiaan,
polttaa ne ja tuhkaan kylvää siementä; tuli runsaita satoja. Heidän asumuksensa
olivat niin etäällä, etteivät heidän kaskimaansa herättäneet erityisem-pää
huomiota. Mutta sikäli kuin suomalainen ja ruotsalainen asutus lähenivät
toisi-aan, alkoivat ruotsalaiset kiinnittää huomionsa suomalaisten
kaskenviljelykseen. Lä-hetettiin valituksia läänin kuvernöörille ja Ruotsin
hallitukselle suomalaisten ylettö-mästä kaskimaiden valtaamisesta ja metsien
polttamisesta, minkä kautta usein kallis-takin hirsimetsää tuhoutui. Myöskin
syytettiin suomalaisia liiallisesta metsästykses-tä, yhä vähenevien peurain ja
hirvien paljosta ampumisesta.
Ruotsin hallitus ryhtyi
liiankin ankariin toimenpiteisiin metsäsuomalaisten suhteen, lopettaakseen
heidän metsiä raiskaavan viljelystapansa. Säädettiin laki, joka korkean sakon
ja vankeusrangaistuksen uhalla kielsi kaskenkaatamisen ja -polttamisen.
Met-sästystä myöskin rajoitettiin, varsinkin peurain ja hirvien ampumista.
Luullen näitten sääntöjen johtuneen naapureitten pahansuopaisuudesta ja
kateudesta suomalaiset eivät olleet kovinkaan kernaita noudattamaan määräyksiä
kaskenpolton lopettami-sesta eivätkä myöskään välittäneet
metsästysrajoituksista. Ruotsin hallitus antoi en-tistä ankaramman määräyksen,
että metsäsuomalaisten oli muutettava takaisin Suo-menniemelle ennen
vapunpäivän iltaa v. 1638. Mutta tällaisen määräyksen täytän-töönpano tuotti
voittamattomia vaikeuksia. Kun suomalaiset eivät suostuneet jättä-mään kotejaan
ja kaskimaitaan, oli väkivoimalla vaikeata saada heidät pois kymme-nien
kilometrien etäisyyksistä, synkistä metsistä ja salojen sydämistä.
Kun
edelleenkin kaskitulet leimusivat saloilla, annettiin kolmas määräys: kaikki
suomalaiset riihet ja vilja-aitat heidän kaskimailtaan oli poltettava, jotta he
elintar-peiden puutteessa joutuisivat jättämään torppansa. Mentiinpä niinkin
pitkälle, että ruotsalaisten sallittiin ajaa suomalaisia pois tiloilta ja
vallata ne itselleen,
|
|
jatkunee
vielä, TV sarjakin on vielä kesken...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti